Thursday, May 5, 2011

Makanan Untuk Kekal Awet Muda...

Semakin hari semakin banyak makanan yang dihasilkan.Tidak kira makanan tersebut diperolehi dari rumah, gerai makan, restoran, kedai makanan segera seperti KFC,McDonald,Pizza,Radix Fried Chicken dan sebagainya semuanya akan mempengaruhi kesihatan. Melalui pemakanan yang baik adalah kunci utama kekal sihat di usia tua dan boleh membuatkan diri awet muda.

Berikut merupakan antara makanan yang berkhasiat membuat diri kekal sihat dan awet muda:

Minyak Zaitun


Penyelidik dari Seven Coutries Study merumuskan melalui kajian yang dibuat bahawa lemak tak jenuh dengan rantai tunggal (monounsaturated) dalam minyak zaitun sangat bermanfaat untuk mengelakkan risiko penyakit jantung dan kanser di Kepulauan Crete, Yunani. Minyak zaitun mengandung folifenol, antioksidan kuat yang mampu mencegah penuaan.

Yogurt

Pada era 1970-an, wilayah Georgia dikatakan memiliki sejumlah penduduk yang kebanyakkannya berusia lebih dari 100 tahun keatas. Laporan pada ketika kejadian menyatakan bahawa salah satu rahsia  panjang umur disebabkan oleh pengambilan makanan yogurt.

Walaupun pengambilan yugurt belum terbukti secara langsung melambatkan penuaan dan panjang umur, namun melalui kajian yogurt adalah makanan kaya dengan kalsium yang mampu mencegah osteoporosis. Selain itu, yogurt juga mengandung bakteria baik yang mempertahankan kesihatan sistem pencernaan serta mengurangi risiko seseorang mengidap penyakit usus yang saling berhubung kait dengan usia.

Ikan

30 tahun yang lepas, para penyelidik mulai meneliti mengapa penduduk asli Alaska (inuit) tidak terkena penyakit jantung. Menurut penyelidik, ianya adalah disebabkan penduduk asli Alaska menjadikan ikan sebagai makanan harian. Ikan terbukti mengandungi banyak lemak omega-3, yang mampu membantu menurunkan tahap kolesterol, penyumbatan dalam pembuluh darah serta mencegah degupan jantung yang abnormal.

Coklat koko

Masyarakat Kuna di Kepulauan San Blas, Panama, tercatat mempunyai penduduk yang kebanyakkannya memiliki risiko mendapat penyakit jantung lebih rendah hingga sembilan kali ganda apabila di bandingkan dengan penduduk lainnya yang tinggal di Panama. Sebabnya? Warga Kuna rajin sekali meminum coklat koko yang kaya flavanols, antioksidan yang dapat membantu memlancar peredaran darah. Menjaga kesihatan pembuluh darah berarti mengurangkan risiko tekanan darah tinggi, diabetes tipe 2, penyakit ginjal dan demensia.

Kacang

Penyelidikan yang dilakukan kelompok Seventh-Day Adventists (aliran Kristian yang menerapkan gaya hidup sihat dan diet vegetarian) menunjukkan bahawa seseorang yang memakan kacang rata-ratanya memiliki umur panjang dua setengah tahun. Kacang dikenalpasti kaya dengan lemak tidak jenuh, sehingga makanan ini menawarkan manfaat serupa dengan minyak zaitun. Kacang juga mengandungi pelbagai vitamin, mineral dan zat phytochemical termasuk antioksidan.


Blueberry

Dalam sebuah laporan yang dikeluarkan pada tahun 1999, penyelidik dari Jean Mayer Human Nutrition Research Center telah memberikan ekstrak blueberry pada tikus. Pemberian ekstrak ini diberikan selama beberapa waktu, dianggarkan kehidupan tikus yang setara dengan 10 tahun kehidupan manusia.

Tikus yang diberi ekstrak blueberry ini menunjukkan keunggulannya ketimbang tikus biasa apabila diuji keseimbangan dan koordinasi ketika ianya mencapai usia lanjut. Kandungan dalam blueberry (dan berry lainnya) dikatakan dapat mengurangkan peradangan (inflamasi) dan kerusahan bersifat oksidatif, dimana ianya berhubungan dengan penurunan daya ingat pada usia lanjut.

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Powered by Blogger